Vondráček, zlatý, stříbrný…


I budoucí svářeči mají svojí soutěž. Jmenuje se Zlatý pohár Linde a letošní krajské kolo se konalo v Rokycanech. Soutěžilo se v teoretických znalostech a v praktické zkoušce. Vítězem v Plzeňském kraji se stal osmnáctiletý Michal Vondráček, student třetího ročníku Střední odborné školy v Rokycanech, který obsadil 1. místo v kategorii ZK 135. V současných metodách svařování se dnes již starší generace příliš neorientuje a protože Michal bydlí se svými rodiči v naší části obce v Olešné, zeptali jsme se ho na podrobnosti.

Michale, co je to za kategorii Metoda ZK 135?

M.V.: Soutěží se v kategoriích svařování plamenem, neboli autogenem a svařování elektrickým obloukem v ochranné atmosféře, neboli „céóčkem“. A zkratka „ZK“ znamená „základní kurz“. Já jsem soutěžil v té druhé kategorii.

Co znamenají zkratky CO2, TIG, MIG MAG a další, kterým moc nerozumím?

M.V.: To všechno jsou metody svařování, které se dnes používají a my se o nich učíme. Je řada nových druhů plynů, resp. směsí, ve kterých se svařuje, např. korgonem, což je směs pěti plynů. Mnoho nových svářecích zařízení má již digitální ovládání. Výhodou účasti v soutěži právě je, že máme možnost se s nimi seznámit.

Po krajském kole jsi se v dubnu zúčastnil svářečské soutěže ve Frýdku-Místku, jaká to byla soutěž?

M.V.: Byl to patnáctý ročník mezinárodní soutěže žáků středních škol ve svařování, který pořádala tamní SOŠ – celostátní kolo o Zlatý pohár Linde. Tady jsem uspěl hlavně v teoretické části, když z padesáti účastníků jsem obsadil druhé místo.

A z čeho se skládá praktická část soutěže?

M.V.: Soutěžící musí udělat několik, asi patnácti centimetrových svarů – svislý, vodorovný a nad hlavou. Má na to čas 75 minut. Právě zde jsme poprvé pracovali s novými svařovacími agregáty, které jsme neměli vyzkoušené. Tady jsem byl dvacátý devátý.

Výborné výsledky, velká gratulace. Byla nějaká odměna?

M.V.: Od sponzora soutěže jsem dostal poukaz na odběr zboží ve výši 750 korun, sportovní batoh a další ceny, od školy za dobrou reprezentaci budu mít zaplacen kurz svařování obalenou elektrodou. Podstatné ale je, že jsem získal řadu cenných zkušeností.

Co budeš dělat dál?

M.V.: Po složení závěrečné zkoušky bych chtěl pokračovat dál a studovat obor provozní technika.

002.JPG

Komentáře