iDNES.cz 12.9.2007
Osobnost na síti – Česko musí být chráněno, říká starosta, kterému radar nevadí Karel Ferschmann:
Nebudu se vměšovat do obranné politiky státu. Prostor by měli dostat především odborníci, a ne skupinka protiradarových starostů nebo aktivistů, napsal čtenářům iDNES.cz Karel Ferschmann, starosta Němčovic, malé obce na Rokycansku. S odpůrci radaru však souhlasí v tom, že lidem chybějí informace.
OTÁZKA (ZDRAVEJ SELSKEJ ROZUM)
Souhlasím, že máme být USA za co vděčni. Ale je to pravé ořechové zajišťovat bezpečnost USA z našeho území na úkor bezpečnosti naší ? Tak to prostě (zatím ?) technicky s radarem na Plzeňsku a antiraketami v Polsku je… Bohužel.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:36)
Vaše otázka je hodně filozofická. Já jsem přesvědčen, že veřejné mínění ovlivňuje především strach z neznámého a že odpor občanů k radaru klesá přímo úměrně s prodlužující se vzdáleností radaru od jejich bydlišť. Závěrem mohu ujistit všechny občany, že starostové napříč politickým spektrem budou požadovat od vlády především ty záruky, které vyloučí negativní dopad radaru na zdraví našich obyvatel. Děkuji vám všem za dotazy a omlouvám se těm, kterým jsem na jejich otázky nestačil z časových důvodů odpovědět. Přeji všem hezký den.
OTÁZKA (H.H.)
Poláci požadují zajistit obranu jejich základny raketami Patriot, protože vědí, že instalované rakety nebudou účiné proti raketám krátkého doletu a střelám s plochou dráhu. Naše vláda to ví také, ale místo zajištění obrany vykládá o internacionalismu. Při zásahu radaru ráží cca 50-100 kilotun zbude z Trokavce mastný flek, ale vy jste mimo. Není vaše nadšení pro radar trochu laciné?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:23)
Na vaší otázku neumím odpovědět. Také nevím, z čeho jste usoudil, že jsem nadšený pro radar.
OTÁZKA (občan)
Pozvali jste do Strašic jen vládní odborníky nebo taky nezávislé ? Pozvali jste pana Ing.Kauckého? Pana Ing. Ludvíka Nerada Csc. ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:20)
To je právě to, o čem jsem již výše psal. My si nevybíráme, s kým budeme jednat a s kým ne. Prostě si zítra vyslechneme ty, kteří přijedou. A příště se zase budeme ptát jiných. Nemohu vědět, jestli je pan Kaucký, Nerad závislý nebo ne. Odkaz na www.trokavec.cz mi netřeba, je velmi závislý web.
OTÁZKA (hm)
Při válečném konfliktu se jako první útočí na „oči“ obrany (radar), víte ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:15)
Na vaší otázku odpovím jen z trochou nadsázky – až bude proveden útok na „oči“ radaru- dobře se dívejte, protože už to nikdy neuvidíte. Druhá rada je přehrnout si límec přes hlavu a lehnout si na zem patami k výbuchu. Vzpomínáte na školení CO nebo PŠM?
OTÁZKA (Jindřich Moravský)
Dobrý den, pane starosto. Nejde přece jen o radar, otázky jsou zde dvě, ta první, důležitější: Připustíme okupaci části území ČR s tím, že může být kdykoliv rozšířena na celé území, záleží jak se vyspí americký prezident, nebo jak dopadnou volby v ČR? Ta druhá je technická a je podmíněna odpovědí ANO (v referendu) na otázku první. Technickou otázku nelze řešit jinak než odborně. Co Vy nato, podepíšete zvací dopis?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:13)
Dobrý den pane Moravský, okupaci jsem zažil v osmašedesátém, ale to nás přijeli osvobodit „naši bratři“. Dnes se určitě nejedná o okupaci, ale o spolupráci partnerů v rámci uskupení, jehož jsme členy. Osobně si přeji raději přítomnost američanů než rusů. Proč? Na to snad nemusím odpovídat. Já už si nepřeji, aby naše země byla opět ruským satelitem.
OTÁZKA (Vašek)
Pane starosto, nebojíte se msty odpůrců radaru?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:07)
Jeden se obává radaru, druhý teroristů, třetí msty – já jsem strach a peníze nikdy neměl :o)
OTÁZKA (Jo)
Když se jako laik nechcete vměšovat, tak proč se vměšujete ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:04)
Nevměšuji se. Mám za úkol získat co nejvíce informací, abych je mohl předat našim občanům. A o to se snažím. Co je na tom špatného?
OTÁZKA (Milovník přírody)
Je zajímavý Váš názor, že nejlepší ochranou přírody je armáda, a to ve spojení s umístěním antiraketové základny. Budete navrhovat rozmístění zbrojních systémů i na Šumavu, do Krkonoš, Novohradských hor apod. ? Děkuji.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:02)
Promiňte, ale určitě jste si sám dobře vědom toho, že jste nepoložil chytrou otázku.
OTÁZKA (Jana Poláková)
Říkáte, že rozhodnutí by mělo být na vládě. Ale vláda a parlament by měly respektovat přání lidí a ti radar nechtějí….Jak tohle vyřešit?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:01)
Zatím stále není rozhodnuto. Pouhá podpora nebo odmítání není rozhodnutí. Nejde jen o rozhodnutí politické, ale především bezpečnostní a to musí posoudit expertní týmy, vláda a parlament. Věřím, že budou mít dostatek podkladů a odpovědnosti, aby za nás rozhodli správně.
OTÁZKA (Bleška)
Nepochopila jsem, proč starostové obcí nechali nejprve proběhnout místní referenda proti radaru a pak teprve si začali stěžovat na neinformovanost! To tedy nechali ne/souhlasit s něčím/proti něčemu, o čem nic nevěděli? :)) Není to podivné?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 13:00)
Místní referenda se řídí příslušným zákonem. Pokud se ustaví z řad občanů přípravný výbor, splní podmínky dané zákonem, může se referendum konat. Výsledek referenda je pak závazný pro zastupitelstvo obce po dva roky. Ve věci radaru v ukončených referendech jsem já nepochopil, jaké může dělat zastupitelstvo obce zákonné opatření k tomu aby zabránilo stavbě radaru. Domnívám se, že zasahovat mimo územní působnost správního obvodu obce nelze. Nedovedu si představit, že bychom v referendu rozhodli, že v sousední obci mají zrušit hospodu :o) Zastupitelstvo naší obce nedávno přijalo toto usnesení: Obec Němčovice je vzdálená vzdušnou čarou od místa určeného pro výstavbu radaru 29,36 km. V této vzdálenosti leží v okolí Brd dalších nejméně tři sta obcí a osad. Zastupitelstvo obce prohlašuje, že se nebude v žádném případě jakýmikoliv prohlášeními vměšovat do obranné a bezpečnostní politiky státu, neboť mu to nepřísluší, nemá k této problematice žádné relevantní informace a ani odborné znalosti. Konstatuje, že odpovědnost za bezpečnost našich občanů leží především na vládě ČR.
OTÁZKA (hm)
JAK KONKRÉTNĚ POSLOUŽÍ RADAR K OCHRANĚ ČESKA DLE VAŠEHO NÁZORU ? Existují názory, že raketu zacílenou na Česko nestačí obranný systém česko-polský zneškodnit.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:53)
Na tuto otázku neumím odpovědět, nezlobte se.
OTÁZKA (tomas)
dobry den, jaky je podle vas rozumny duvod rici radaru ano? nyni mame moznost volby, za totality to v pripade ruskych raket mozne nebylo, osobne sem proti stavbe, nemyslim si, ze nas nejak vyrazneji ochrani vuci terorismu ba naopak nese sebou velke riziko pokud se „vyhroti“ vztahy ruska a usa k cemuz v budouci dobe vzhledem k aktivitam zainteresovanych zemi na severnim polu muze dojit, obe zeme se citi byt velmoci a obe zeme jsou do znacne miry agresory (at uz slovnimi ci primo zucastnenymi) v jakemkoliv valecnem konfliktu. Proc bychom tedy ze sebe meli delat potencialni cil (osobne mi to muze byt jedno jsem z brna – ale neni) celkove mam velke vyhrady vuci politikum a jejich analnimu loopingu v diskusich s predstaviteli usa. Osobne na me usa nezapusobila priliz dobre, nebot to co se vam stane na letisti po priletu nema jinde ve svete obdoby – temer ihned jste potencialnim teroristou a pokud neodevzdate vzorek dna, otisky a nedolozite miliardu papiru k duvodu navstevy jste vyhosten.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:52)
Jaký je rozumný důvod říci radaru ne? Můj osobní názor je, že jsme svědci již probíhající války – války bohatých s chudými. Vyspělá civilizace vždy byla a je podstatně zranitelnější, než chudé státy. To se ví. Oni to také ví. Z historických zkušeností je známo, že vždy vyhráli barbaři. Pokud se někdo snaží nás ochránit, já mu za to jsem vděčný a nebudu mu určitě házet klacky pod nohy.
OTÁZKA (radarek)
Uspořádáte ve vaší obci referendum nebo anketu k radaru?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:46)
Již v lednu jsme v Němčovicích na obecních webových stránkách www.nemcovice.cz spustili anonymní anketu o plánu výstavby americké radarové základny poblíž regionu Brdy. Anketa je stále k dispozici. Všichni, kteří se chtěli vyjádřit, už tak zřejmě učinili, nové hlasy moc nepřibývají. Do dnešního dne se ankety účastnilo celkem 541 lidí, z toho 74 % hlasovalo proti výstavbě radaru, naopak 23,2 % bylo pro radar, zbytek 2,8 % měl jiný názor.
OTÁZKA (Karlinboy)
Dobrý den, jsem rád, že existují lidé jako Vy, kteří stojí za začleněním naší země mezi západní svět, do jehož struktur jsme vstupem do NATO a EU začleněni. Co si myslíte o lidech, kteří radar zneužívají k získání politických bodů, za předpokladu, že radar bude mít nižší zdravitní riziko než např. Žižkovský TV vysílač. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Pavel S
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:42)
O těchto lidech si myslím toto: Bůh ochraňuj tuto zemi, aby o její bezpečnostní politice rozhodovali tito lidé. Já bohužel, v boha nevěřím.
OTÁZKA (noteda)
Proč je v nadpisu, že hostem je STAROSTA Z BRD ?! Vždyť Vaše obec leží až ZA Křivoklátskou vrchovinou, která je mezi Brdy a Vaší obcí.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:39)
Váš dotaz musíte směřovat na redakci Idnes. Nadpis jsem netvořil já. Přesto vám ale doporučuji podívat se na mapu lépe.
OTÁZKA (Marek)
Dobrý den, pane starost, neplánujete uspořádat také nějakou diskusi pro občany? Zítra se mají sejít jen starostové s těmi odborníky. Byl jsem v Rokycanech a vlastně se tam nikdo ke slovu pořádně nedostal. Děkuji a přeji hodně štěstí.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:38)
Děkuji vám za přání. K vašemu dotazu uvádím, že uspořádat podobnou diskuzi lze, ale už neumíme zařídit to, aby si odpůrci nepletli diskuzi s demonstrací. To se pak opravdu ke slovu nikdo nedostane.
OTÁZKA (Josef Ouzký)
Nezaložíte také nějaké sdružení? Třeba Ligu za radar.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:35)
Pane Ouzký, myslím si, že nezaložíme, protože bychom se dostali do podobné role, v jaké je Liga starostů. Přece nebudeme hloupě někoho pro jeho názor vyhazovat z jednání, nebudeme si klást podmínky, s kým budeme a s kým nebudeme mluvit apod. Nás zajímá především to, aby našim občanům nehrozilo žádné zdravotní riziko. To bezpečnostní riziko – to hrozí celé EU už dnes.
OTÁZKA (Emil Nový)
V čem podle Vás udělala vláda největší chybu a vznikla tahle hysterie? Děkuji.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:30)
Pane Nový, dovolte vaší otázku malinko opravit. Kde udělaly vlády největší chybu? Především je známo, že záležitost s radarem mají „na svědomí“ již vlády ČSSD, nyní vláda ODS v tomto pokračuje. Za prvé – mě tady vychází, že obranná a bezpečnostní politika ze musí dělat napříč politickým spektrem, to je nepochybné a důkazem je toto téma. Za druhé – opozice vždycky řinčí takovými argumenty, které chtějí voliči slyšet, to nelze nikomu vyčítat. Za třetí – současná vláda měla včas udělat více pro informovanost veřejnosti, dříve než spustili svou kampaň odpůrci radaru, kterým se podařilo v řadě případů výrazným způsobem negativně ovlivnit veřejné mínění.
OTÁZKA (Michal)
Zažil jste se svým postojem realitu úsloví „Vyčuhuješ z davu, ustřelím ti …“ ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:21)
Ano, zažil a zažívám ji po celý svůj život.
OTÁZKA (Michal)
Konečně někdo normální, děkuji. Žádné otázky nemám, přeju jen pevné nervy 🙂
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:20)
Děkuji za vaší podporu.
OTÁZKA (wow)
Jste skutečně z těch Němčovic, které leží až za Radnicemi směrem na Liblín u Berounky ?! Nebo jste z nějakých jiných Němčovic – které jsou v Brdech ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:19)
Obec Němčovice leží v severní části okresu Rokycany a od kóty 718 je vzdálena vzdušnou čarou 29,36 km.
OTÁZKA (Pompo)
Jaký je skutečný důvod protestů obcí proti radaru? Prý je to hlavně proto, že se místní bojí, že jim armáda zase zavře prostor, kam nyní mohou konečně chodit na houby.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:18)
Možné to je. Já si spíše myslím, že řada odpůrců pochází z řad bývalých vojáků, kteří v prostoru sloužili a pracovali, bydleli a asi ještě bydlí ve vojenských bytovkách v okolí, do důchodu si zde koupili chalupy a teď na stará kolena se jim za zády, kde dříve ošetřovali vojenskou techniku CCCP namířenou na západní imperialisty, objeví ta armáda, proti které celou dobu „bojovali“. Jsem přesvědčen, že je to jejich životní prohra, se kterou se nechtějí smířit.
OTÁZKA (Dan)
Pane starosto, jaké máte vzdělání coby moderátor diskuze o odborných otázkách ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:13)
Určitě vás uspokojím odpovědí – nemám žádné. V dobách občanského fóra jsem jako mluvčí KCOF v Rokycanech řídil podstatně náročnější veřejné diskuze, než bude ta zítřejší. Tehdy mi nikdo podobné otázky nekladl a všichni byli rádi, že se někdo našel. Ono se ještě tehdy totiž nevědělo, jestli nás nakonec státní bezpečnost nezavře. Myslím si o sobě, že jsem schopen podobné diskuze uřídit. Ptát se budou starostové, odpovídat zástupci ministerstev.
OTÁZKA (Občan)
Zdají se Vám dostatečně odborné názory, že radar v Česku z logiky geografie neochrání Česko ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:11)
Na tyto odborné otázky nám zítra (doufám) odpoví odborníci z ministerstva obrany. Na druhou stranu si myslím, že vojáci vždy drželi ze strategických důvodů důležité informace v tajnosti a tak tomu bude určitě i v tomto případě. Přesné hodnoty a údaje, podle mého názoru, stejně nebudou zveřejněny. Bude-li zde radar umístěn, určitě bude možné případné vyzařování změřit a pokud by bylo škodlivé pro zdraví našich obyvatel, mise radaru u nás bude muset okamžitě skončit. O tom jsem přesvědčen.
OTÁZKA (Gin Dry)
Dobrý den, pane starosto, děkuji Vám za statečný, zodpovědný a racionální postoj k této otázce.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:01)
Děkuji Vám za podporu.
OTÁZKA (Západočech)
Jaký máte názor na pondělní diskuzní večer pana Klvani v Plzni ? Zdálo se Vám to vyvážené ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 12:00)
Informace o této diskuzi mám jen zprostředkovaně a z tisku. Proto se k vaší otázce nemohu vyjádřit. Osobně se domnívám, že tyto diskuze k ničemu nevedou, viděl jsem podobnou diskuzi v Rokycanech, kde bylo slyšet ze sálu jen jedno jediné – my tady radar nechceme. Odborníci na pódiu se buď ke slovu nedostali, nebo je nikdo neposlouchal. S takovými lidmi diskuzi vést prostě nelze.
OTÁZKA (Student)
Vadí Vám také, že se debata ideologizuje ? Proti nejsou jen komunisti (ti jistě z uboze ideologických důvodů), ale i odborníci, pravicově (ale také věcně) orientovaní lidé
ODPOVĚĎ (12.09.2007 11:55)
O tom, že je radar politické téma jsem již napsal několikrát. Ano, vadí mi to. Prostor by měli dostat především odborníci a ne skupinka protiradarových starostů nebo aktivistů. Nelíbí se mi pouhé proklamace typu „radar tady nechceme“ nebo „jsme pro radar“. Odpovědnost za naší bezpečnost má především vláda. Nám chybí informace. Proto jsme také na zítra svolali do Strašic starosty z širokého okruhu okolo Brd, bez ohledu na politickou příslušnost, bez ohledu na geografii, bez ohledu na radar ano/ne. Pozvaná je ministryně obrany a odborníci na toto téma.
OTÁZKA (Tom)
Jsem pravicově orientován, k USA mám blízko, ale také jsem vystudoval fyziku, takže se nemohu ztotožnit s oficiálně šířeným názorem, že radar s antiraketami v Polsku ochrání Českou republiku. Z hlediska časových a geografických souvislostí takto umístěné prvky antiraketové obrany stačí ochránit z Evropy jen její severní část. Víte to ?
ODPOVĚĎ (12.09.2007 11:48)
Nevím. Již jsem prohlásil, že se nebudu a ani nemohu vměšovat do bezpečnostní politiky státu. Nejsem odborníkem na toto téma. Jsem však přesvědčen, že naše země má být chráněna. Nemyslím si, že by zamýšlený radar byl terčem prvního útoku. Těch cílů, které by u nás způsobily podstatně více škod a paniky máme u nás řadu – napadá mě teď např. Temelín nebo Orlická přehrada.
OTÁZKA (brdský poutník)
Jste velkým příznivcem ochrany přírody, píšete že jediný, kdo dokáže ochránit přírodu na území vojenského újezdu Brdy, je armáda. Ale co kdyby v budoucnu armáda toto území nebo jeho část opustila? Podpořil byste již nyní zřízení chráněné krajinné oblasti na území vojenského újezdu Brdy? Legislativně by to bylo možné už teď. Pro případ, že by v budoucnu došlo ke zmenšení vojenského újezdu, byl by „předpřipraven“ institut ochrany přírody na území, které by případně bylo předáno civilní správě.
ODPOVĚĎ (12.09.2007 11:44)
Ano, osobně bych podpořil cokoliv, co by tyto cenné přírodní lokality ochránilo. Tedy i CHKO nebo lépe NP. Ze zkušenosti však vím, že i když v nich (v CHKO) působí profesionální strážci přírody a činnost v těchto lokalitách je omezena zákonem, zdaleka tato ochrana nedosahuje kvalit ochrany armádou. Prostě proto, že se většina slušných lidí bojí do těchto prostor vůbec vstupovat.
OTÁZKA (Jana)
Pane starosto, při vší úctě – proč jste v této diskuzi Vy ?! ODKDY JSOU NĚMČOVICE V BRDECH ?! Vždyť Vaše obec leží až za Rokycany, od radaru nějakých 27 km vzdušnou čarou, tedy poněkud dále než Trokavec či Míšov, a dokonce dále než Příbram či okraj Plzně
ODPOVĚĎ (12.09.2007 11:37)
Přeji všem čtenářkám i čtenářům dobrý den, i vám Jano. Máte pravdu. Příbram je vzdálena od místa zamýšlené stavby radaru 20 km, Felbabka 25 km, Hluboš 24 km a přesto tyto obce, resp. jejich starostové aktivně vystupují v „Lize starostů proti radaru“. Jaký je v tom rozdíl? Snad jen dva km.
Starosta Němčovic, malé obce na Rokycansku, ale s odpůrci radaru souhlasí v tom, že lidem chybějí informace.
I proto se zasadil o čtvrteční setkání téměř dvou stovek starostů z oblasti Brd s odborníky a ministryní obrany ve Strašicích. Doufá, že debata o radaru se tentokrát obejde bez zbytečné hysterie.
„Nelíbí se mi pouhé proklamace typu „radar tady nechceme“ nebo „jsme pro radar“. Odpovědnost za naši bezpečnost má především vláda. Nám chybí informace,“ napsal Ferschmann, podle něhož si vláda za problémy s prosazováním radaru může sama.
„Pro informovanost veřejnosti měla včas udělat více, dříve než spustili svou kampaň odpůrci radaru, kterým se podařilo v řadě případů výrazným způsobem negativně ovlivnit veřejné mínění.“
Že by se ve čtvrtek dozvěděl o radaru naprosto všechno, si však nemyslí. „Vojáci vždy drželi ze strategických důvodů důležité informace v tajnosti, a tak tomu bude určitě i v tomto případě. Přesné hodnoty a údaje, podle mého názoru, stejně nebudou zveřejněny. Bude-li zde radar umístěn, určitě bude možné případné vyzařování změřit, a pokud by bylo škodlivé pro zdraví našich obyvatel, mise radaru u nás bude muset okamžitě skončit. O tom jsem přesvědčen.“
Odpůrce radaru popudil i dalším názorem týkajícím se vlivu radaru na životní prostředí. „Přírodní cennosti v této lokalitě zůstaly zachovány proto, že prostor je veřejnosti nepřístupný. Pokud se komerčně otevře, zanikne. Jediný, kdo ho dokáže ochránit, je paradoxně armáda,“ domnívá se starosta.
Vděčný bude podle svých slov i za ochranu Česka americkými spojenci. „Vyspělá civilizace vždy byla a je podstatně zranitelnější, než chudé státy. Pokud se někdo snaží nás ochránit, já mu za to jsem vděčný a nebudu mu určitě házet klacky pod nohy,“ vysvětlil svůj postoj.
Starosta Ferschmann, který se ujal role moderátora čtvrteční diskuse, upozorňuje, že všichni přítomní budou muset dodržovat přísná pravidla. „Nikdo nebude smět vykřikovat, nadávat, skákat do řeči. Kdo se bude chtít přihlásit do diskuse, musí dodržet časový limit tři minuty,“ prozradil.
Pro neposlušné diskutující má připraveny sankce. „Od udělení žlutých a červených karet až po opuštění sálu,“ dodává starosta.
Radio Praha ČRo 7, 13.9.2007
Ve Strašicích jednali starostové o radaru
Ve Strašicích na Rokycansku proběhlo ve čtvrtek setkání starostů se zástupci ministerstva obrany. Jednali o případné výstavbě amerického protiraketové radaru v Brdech. Asi dvacítka starostů však jednání za zavřenými dveřmi opustila na protest proti tomu, že do sálu na žádost ministerstva obrany nebyli vpuštěni novináři. Na obranu novinářů vystoupili zejména starosta Příbrami a poslanec za ČSSD Josef Říman a největší odpůrce radaru, starosta obce Trokavec Jan Neoral. Na žádost ministryně obrany Vlasty Parkanové byl novinářům asi za hodinu vstup do sálu umožněn. Parkanová řekla, že její resort žádný zákaz nevydal. „Celá akce byla organizovaná výhradně starosty,“ uvedla. Podle ní chtěli, aby byla první část diskuse vedena bez přítomnosti novinářů, a zástupci ministerstva se tomu podřídili. Schůzku zorganizovala obec Strašice, která pozvala 250 zástupců obcí, ale přijelo jich necelých 60. Debatu řídil starosta Němčovic Karel Ferschmann, který údajně podle odcházejících starostů zabránil hlasování o vstupu novinářů. Po schůzce řada starostů uvedla, že informace, které od ministerstva dostali, znali již dříve. V jejich rozhodování jim příliš nepomohly. Starostové čekali hlavně na diskusi s ministryní Parkanovou. Ta jim slíbila další studie o zdravotních dopadech radaru.
Mladá fronta Dnes, 14.9.2007:
Dvanáct starostů odešlo ze schůzky ve Strašicích poté, co organizátoři odmítli účast novinářů.
Strašice – Do další kapitoly vstoupila debata o umístění amerického protiraketového radaru v Brdech: včera se ve Strašicích sešli starostové, kteří jsou ochotni s vládou diskutovat o zřízení základny. K debatě si včera přizvali ministryni obrany Vlastu Parkanovou. Na jednání jich však dorazila necelá padesátka z více než 250 pozvaných.
Dalších dvanáct jich po deseti minutách odešlo na protest proti tomu, že na jednání, které se uskutečnilo v areálu bývalých kasáren, organizátoři nevpustili novináře. Uprchlí starostové byli členové Ligy proti radaru. „Informace budou zkreslené. Na pozvánkách bylo, že novináři mají přístup. Takového jednání se nechci účastnit,“ prohlásil příbramský starosta a senátor Josef Řihák. „Ze strany organizátorů se jedná o aroganci,“ přidal se starosta Trokavce Jan Neoral. Podle jeho slov žádala Liga proti radaru, aby se o příchodu novinářů hlasovalo, nicméně spoluorganizátor akce – starosta Němčovic na Rokycansku Karel Ferschmann – ho odbyl. „Řekl mi, že novináři tady nebudou. Ministerstvo obrany si to nepřeje a sdělil mi, že musíme pokračovat v programu,“ vypráví Neoral. Nato se dvanáct starostů zvedlo a odešlo pryč. „Zastavili jsme se v nedalekém Zaječově na obědě, ale jen jsme se dohodli, že další schůzka ligy bude někdy v říjnu,“ poznamenal starosta z Jinců na Příbramsku Josef Hála.
Skupině politiků také vadila přísná kontrola při vstupu do sálu. „Musel jsem se vysvléknout téměř do trenýrek,“ řekl s nadsázkou starosta Rožmitálu pod Třemšínem Josef Vondrášek.
Každý, kdo se chtěl dostat do sálu, se totiž musel členům bezpečnostní agentury při vstupu prokázat občanským průkazem a průkazem starosty. Novináři byli do sálu vpuštěni až poté, co odešli členové Ligy proti radaru. Ministryně obrany Vlasta Parkanová při svém příjezdu do areálu bývalých kasáren uvedla, že kamery jsou pro jednání nebezpečné a někteří by se před nimi jen předváděli. „Znáte snad kouzlo kamery,“ řekla před vstupem do jednacího sálu.
Debatu řídil starosta Němčovic Karel Ferschmann. Každý měl na svůj příspěvek přesně tři minuty, které chtěl starosta ohlásit zvoncem. Pro případné křiklouny měl připravenou červenou a žlutou kartu. „Použít jsem je nemusel. Debata byla kultivovaná,“ prohlásil po jednání Ferschmann.
Z jednání odcházeli mnozí starostové spokojeni. „Odborníci z ministerstva obrany mě ubezpečili, že radar není škodlivý lidskému zdraví. Já tomu věřím, i když ho tady nechci,“ řekl při odchodu starosta z Čížkova na Plzeňsku Josef Hons.
Metro, 14.9.2007
Debata o radaru: další krach.
Jednání starostů a místostarostů se zástupci ministerstva obrany o plánovaném budování amerického radaru v Brdech začalo včera v Strašicích na Rokycansku za zavřenými dveřmi.
RADAR. Novináři, prý na žádost ministerstva, do sálu nesměli. Na protest proti tomu sál opustilo zhruba 20 starostů převážně ze Středočeského kraje vedených starostou Příbrami a poslancem Josefem Řihákem (ČSSD) a největším odpůrcem radaru, starostou Trokavce Janem Neoralem.
Zhruba 30 zástupců obcí na jednání zůstalo. Po necelé hodině byli novináři na setkání vpuštěni, údajně na žádost ministryně obrany Vlasty Parkanové.
Starosta Strašic Jiří Hahner, který celé setkání zorganizoval, uvedl, že není rád, že mají novináři zákaz vstupu, ale že vyhověl zhruba pěti telefonátům zástupců ministerstva obrany.
Starosta Rožmitálu Josef Vondrášek řekl, že je ke slovu nepustil starosta Němčovic na Rokycansku Karel Ferschmann, který celou akci moderoval. Starostové, kteří na protest odešli, uvedli, že podobnou lustraci při příchodu nezažili od roku 1989.
“ Musel jsem se vysvléknout téměř do trenýrek,“ uvedl s nadsázkou starosta Vondrášek.
Řihák dodal, že musel ukázat občanský průkaz a průkaz starosty, což se mu zatím nikdy nestalo. Hahnera mrzí, že právě vinou zákazu ministerstva se mohli zviditelnit zástupci ligy starostů proti radaru, kteří jeho stavbu razantně odmítají. Parkanová po vstupu novinářů řekla, že žádný zákaz její resort nevydal. “ Celá akce byla organizovaná výhradně starosty,“ uvedla. Podle ní chtěli, aby byla první část diskuse vedena bez přítomnosti novinářů, a zástupci ministerstva se tomu podřídili. “ Poté jsem sama požádala, aby novináři mohli přijít,“ dodala. Podle ní na akci zůstalo 43 starostů a místostarostů a pouze deset odešlo.
Zdroj: anopress.cz